WPROST BIZNES: co przed OFE i kto się wstydzi Polski

WPROST BIZNES: co przed OFE i kto się wstydzi Polski

OFE nie mogą upaść, mogą się ewentualnie konsolidować. W OFE nadal jest sto kilkadziesiąt miliardów złotych. Jest czym zarządzać. Choć trzeba przyznać, że nowych składek będzie mało. W najnowszym wydaniu e-tygodnika WPROST – co czeka Otwarte Fundusze Emerytalne i ich klientów.

Ponadto we WPROST BIZNES: kto się wstydzi polskiej metki i czy grozi nam wojna.

Problem będą mieć najmniejsze towarzystwa. Z czasem te najmniejsze fundusze będą musiały odpowiedzieć sobie na pytanie, co dalej. W ciągu kilku lat nieuniknione będą konsolidacje. Jak to będzie wyglądać, czy duże fundusze będą wchłaniać mniejsze, czy małe firmy po prostu się połączą, tego jeszcze nie wiadomo. A co mają zrobić potencjalni klienci? Jak będą działać OFE w nowych warunkach? Będą jak do tej pory zarabiać dla swoich klientów i zarządzać pieniędzmi. Z punktu widzenia ubezpieczonego to jest nawet lepiej, bo otwarty fundusz będzie teraz pobierał mniejszą opłatę od składki. A co z ryzykiem? Nie wiem, co politycy powiedzą ludziom za kilka lat. Emerytury będą wtedy wynosiły 40 proc. dzisiejszych zarobków, pod warunkiem że będziemy pracowali do końca – mówi Małgorzata Rusewicz, prezes Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych. Rozmowa o politycznych pieniądzach – w najnowszym wydaniu e-tygodnika WPROST BIZNES.

We WPROST BIZNES także o tym, czy metka „made in Poland” zastąpi metkę „made in EU”. Taką właśnie mają m.in. Buty Gino Rossi ze Słupska, krem odmładzający od Eveline z Lesznowoli, pianka do golenia od AA z Sopotu. Ale nie brakuje przykładów przeciwnych - tusz do powiek od Inglota z Przemyśla: Made in Poland, płyn do mycia podłóg Sidolux z Warszowic: Made in Poland, krem nawilżający od Dr Ireny Eris: Made in Poland. Do tej pory Unia dawała polskim eksporterom wybór: albo przyznają się wprost, że ich produkt pochodzi z Polski, albo ukrywają swoją narodowość pod płaszczykiem Unii i piszą na produktach ,,Made in EU”. I tak przez lata krajowi producenci mebli, słodyczy, kosmetyków woleli ze swoją polskością za bardzo się nie afiszować. Jednak już niedługo będą musieli zrzucić maskę i zagrać z klientem w otwarte karty. Kilka tygodni temu Parlament Europejski w przytłaczającej większości opowiedział się za tym, by producenci nie chowali się za Unią Europejską, tylko informowali, z jakiego konkretnego państwa produkt pochodzi. Rozporządzenie dotyczy wszystkich branż z wyjątkiem przemysłu spożywczego. Propozycja ma teraz trafić do negocjacji z państwami członkowskimi. Jednak już teraz wiadomo, że niektórych producentów nie będzie łatwo namówić do naklejania znaczka ,,Made in Poland”. Kto się wstydzi polskości – w nowym WPROST BIZNES.

Na łamach e-tygodnika również o tym, czy grozi nam wojna. Najprostszym sposobem zmierzenia ryzyka wojny jest przyjrzenie się cenom energii. Dziś sygnał z rynku jest wyraźny – musimy się przygotować na mniejszy wzrost, większą niepewność i większe ryzyko – pisze główny ekonomista duńskiego Saxo Banku. I dodaje, że dla makroekonomisty energia jest wszystkim, gdyż w gospodarce wysoka jej cena stanowi swoisty podatek, a niska – dyskonto. Wysokie zużycie energii sprawia, że czynnik ten staje się niezwykle ważną częścią każdej prognozy, jednak założenia z nim związane są często egzogeniczne (dane z zewnątrz). (…) Światowe zasoby energetyczne w większości pochodzą z regionów o chwiejnej sytuacji politycznej lub niewystarczającym poziomie rozwoju, przez co powstaje realne ryzyko zakłóceń w dostawach. Właśnie z tego wynika wyraźne, mierzalne ryzyko. „Czy nadleci czarny łabędź” – analiza na łamach WPROST BIZNES. 

WPROST BIZNES to tygodnik gospodarczy dostępny wyłącznie w formie e-wydania. Tygodnik jest dostępny w formie cyfrowej dla prenumeratorów w systemie dystrybucji e-wydań wydawcy na stronie: ewydanie.wprostbiznes.pl. Magazyn jest także dostępny u wszystkich dystrybutorów prasy cyfrowej oraz na platformach na urządzenia mobilne w formie pojedynczych wydań i prenumeraty. Czytelnicy, którzy kupują papierowe wydanie WPROST, co tydzień znajdą w nim kod dostępu do e-wydania WPROST BIZNES, którym mogą się zalogować na stronie wydawcy.

E-tygodnik WPROST BIZNES jest już również dostępny w aplikacji natywnej, zarówno w App Store, jak i w Google Play.  Aplikacja na iOS jest dostępna pod adresem: https://itunes.apple.com/us/app/wprost-biznes/id861093888?mt=8. Aplikacja na urządzenia z Androidem - pod adresem:https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.wprost.biznes.   

Ważne linki:

- e-wydanie dostępne  z kodem i główna strona www www.wprostbiznes.pl

- e-wydanie dostępne odpłatnie: www.ewydanie.wprostbiznes.pl

Twitter: www.twitter.com/Wprostbiznes, @WprostBiznes

FB: www.facebook.com/WprostBiznes

LinkedIn: www.linkedin.com/company/wprost-biznes

e-mail: biznes@wprost.pl